Akkurat nå er 168 pålogget.

Kjemi

Varme, uorden og spontanitet

30. januar 2018 av kjemi1
Hei! :) Jeg forstår ikke denne oppgaven helt:

En propanbeholder til en gassgrill inneholder 6,6kg propan når den er full. Forbrenningsentalpien, ?Hc, for propan er -2220kJ/mol. Hvor mye energi får vi ut ved å brenne all gassen? Molar masse propan, C3H8, er 44 g/mol.

Jeg lurer på to ting:
1. Skal ikke 6,6 kg gjøres om til g (når vi deler massen til propanen med molar masse til propan)? Vi kan jo ikke dele kg med g/mol?

2. Resultatet vi får når vi deler massen til propanen med molar masse til propan skal vi gange med forbrenningsentalpien for propan (-2220kJ/mol). Hvorfor ganger vi ikke resultatet med -2220, men 2220? (Resultatet blir riktig når jeg ganger med sistnevnte).

Brukbart svar (0)

Svar #1
04. mai 2018 av tuffla

1. Ja. Molar masse er antall gram et mol av stoffet har som masse.

2. Dette er en eksoterm reaksjon, den avgir varme fra "systemet" til omgivelsene.
    Derfor er entalipien negativ. Energien vi "får ut" er positiv, fordi det er den varmen
    (og lyset) vi får når vi brenner propanen. Bindingsenergien i molekylene du starter med er 
    høyere enn bindingsenergien i molekylene du ender opp med. Det er differansen i bindings-
    energien som bli frigjort som varme og lys i forbrenninga.

Siden den energien som avgis ikke lenger tilhører molkeylenes verden i form av bindinger
    mellom atomer, har molekylene tapt energi, og dette tapet av "molekylær energi" betyr per
    definisjon at entalpien blir negativ. Entalpien er på en måte den energien som er investert
    i molekylene i form av deres bindinger mellom atomene. Dette fører til større "orden" i stoffene
    og orden er ofte et ord som brukes for å beskrive entalpi.

Skriv et svar til: Varme, uorden og spontanitet

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.