Akkurat nå er 155 pålogget.

Matematikk

Volum

03. februar 2018 av mattenøtta - Nivå: Vgs

f(x)=2√(x−1) , x[1,10]

g(x)=1/3 x+3, x[0,10]
Enheten er cm.

Jeg har ingen fasit til denne oppgava, så lurer egentlig på om jeg har gjort de riktig, siden noen av svarene virket litt store.
b) et flatestykke er avgrenset av x-aksen, y-aksen, grafen til f, grafen til g og linja x=10. FInn arealet av flatestykket.
Her fikk jeg at A=32/3

c) Hvor mye rommer drikkeglasset?
Her fikk jeg at V=0,51L, noe som jeg syntes hørtes veldig mye ut for et drikkeglass?

d) Finn volumet av glasset som går med til å lage dette drikkeglasset
Her fikk jeg V= 0,20 L

Den siste oppgava er e) Vi ønsker å øke høyden slik at glasset rommer 3,0 dL. Finn høyden på det nye glasset.
Ut fra denne oppgava må jeg altså ha regnet feil...

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2018 av Sigurd

Jeg har forsøkt å løse oppgaven i Geogebra, med integral i CAS, og får samme svar som deg. 5 dl er ikke ekstremt for et litt vidt, høyt glass.

På e), husk at det er f(x) som gir det indre volumet av glasset. Løs likningen der volum-integralet fra 1 til h = 300. :)

Svar #2
03. februar 2018 av mattenøtta

Så bra, har sittet å sturet på hvorfor jeg fikk 5 dl haha. Men hvordan kan det være riktig hvis jeg skal øke høyden slik at det rommer 3 dL? Hvis jeg øker høyden, vil den jo kunne romme mer, som vil si at 5 dl er for mye??

Svar #3

Jeg har prøvd å regne ut oppgava på den måten og fikk da h=12,3 cm.

Brukbart svar (0)

Svar #4
03. februar 2018 av Sigurd

Ja... Der sier du noe... Litt rart formulert hvis vi faktisk må redusere høyden. Jeg fikk 7,9 cm

Svar #5

hm, da må jeg prøve på nytt ser jeg :)

Skriv et svar til: Volum

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.