Akkurat nå er 22 pålogget.

Fysikk

Viktigste kapitler i fysikk 1 ?

14. mars 2018 av Frejo - Nivå: Vgs

Heisann!
Jeg tar Fysikk 1 som privatist, og lurer på om det er noen som vet om det er noen kapitler/emner som er mer typisk å få på eksamen enn andre?

Jeg ser i Ergo Fysikk 1 boka at det er ingen forsøk under Kjernefysikk. Ettersom det skal gjøres et forsøk under eksamen, er det slik at det blir liten sjanse for å få dette på eksamen?

Det er veldig mye pensum på kort tid ettersom jeg også har eksamen i R1 i mai, så hadde vært flott å vite om det er noen emner i fysikken som er mer typisk å få på eksamen, og som jeg dermed burde legge mer vekt på/ bruke mer tid på, enn andre emner?

Lurer også på om det kun skal utføres forsøk som har blitt utført i klasserommet, eller om jeg kan bli bedt om å gjøre et forsøk jeg ikke har gjort tidligere?

-Gutt 21 , Sonans Tromsø

Brukbart svar (0)

Svar #1
14. mars 2018 av Sigurd

Hei.

Det er litt vanskelig å si at ett kapittel er mindre viktig enn andre, for alt er relevant. Men det du bør fokusere på, er å kunne svare på kompetansemålene, det er de du skal testes i, og ikke nødvendigvis alle detaljer om alt. Fra kompetansemålene kan du kanskje se at noen er mer naturlige å teste på muntlig eksamen. Særlig spørsmål om å "gjøre rede for", "drøfte", "beskrive", "sammenlikne" osv. Det kan også være lurt å se litt på de dypere sammenhengene og utledningene, ikke bare pugge formler.

Moderne fysikk kan være like relevant for muntlig eksamen. F.eks. kan du bli bedt om å gjøre et praktisk forsøk fra mekanikken, og så snakke mer om/gjøre rede for kjernefysikken. Men det er dårlig tid, og muntlig, så det er begrenset hvor mye regning og triksing med tall og formler det kan bli.

Det er nok vanlig å gi forsøk man har arbeidet med gjennom året. Men dette er litt opp til læreren, og hvordan dette fungerer for privatister, er jeg ikke helt sikker på.

Jeg har skrevet litt om hvordan min eksamen var, og hvordan jeg opplevde å ha muntlig eksamen i fysikk 1 (riktignok ikke som privatist) i denne tråden. Siden eksamen utformes lokalt, vil det imidlertid være mange ulike varianter, og det beste er å kontakte din skole/lærer for detaljer.

Ønsker deg masse lykke til!

Skriv et svar til: Viktigste kapitler i fysikk 1 ?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.