Akkurat nå er 53 pålogget.

Kjemi

KJEMI VG2 - alkohol

14. april kl. 12.44 av sahara2468

Jeg siterer oppgaven:  kokepunkett til metanol, etanol og propan-1-ol. Hvilken virkning vi du si at kokepunktet har for varighet av flammen. Og kan man bruke slike tester til å skille mellom en blanding av alkoholene? 

trenger hjelp asap

Svar #1
14. april kl. 12.47 av sahara2468

Jeg siterer oppgaven:  kokepunkett til metanol, etanol og propan-1-ol. Hvilken virkning vi du si at kokepunktet har for varighet av flammen. Og kan man bruke slike tester til å skille mellom en blanding av alkoholene? 

trenger hjelp asap

Brukbart svar (1)

Svar #2
14. april kl. 21.07 av planke

Alt som skal brenne må fordampes først, dvs at som hovedregel kan du si at noe som fordamper lett, brenner fort. Både kokepunkt og fordampingsentalpi vi spille inn. For å skille de tre alkoholdene fra hverandre, er det bedre å sjekke kokepunkt (evt destillere hvis de er blandet).

Brukbart svar (0)

Svar #3
23. april kl. 18.08 av tuffla

Metanol har et kokepunkt på 65C, etanol 78C, propan-1-ol: 97C

Det stoffet som lettest fordamper, vil, som planke sier, brenne raskest, fordi det kun er gasser som kan forbrenne i reaksjon  med oksygen i lufta (Faraday's Candle). 

Det kan være vanskelig i praksis å gjennomføre eksperimentet, fordi det er vanskelig å se flammen(e), spesielt, den til metanol.

I et forsøk jeg gjennomførte for en stund siden, se YouTube, brenner metanol raskest, så etanol og til slutt propan-1-ol.

Se https://youtu.be/GRAGIOrTLM8 

Jeg antar noe av årsaken er kokepunktet, og noe er størrelsen til molekylene. 

Det er vanskelig å forutsi hva som vil skje hvis du blander alkoholene, skal du blande alle 3 i en volumetrisk miks, eller er det 2 og 2 halvt om halvt? Forbrenningstida totalt - og flammefargen - vil avhenge av hvilken miks du har. 

Må her si meg enig med planke igjen. Destillasjon vil kunne skille dem. Men HUSK at disse væskene alle er meget brannfarlige, så ikke bruk gassbrenner, bruk varmemantel.

Du kan eventuelt varme blandinga av dem på vannbad,slik at kolben/reagensrøret de er i, er nedsenkel i et vamresikkert begerglass med vann.

Håper dette kan hjelpe litt.

Skriv et svar til: KJEMI VG2 - alkohol

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.