Andre fag
Hva blir standpunktet?
Dette kan være irrelevant til sidens hensikt, og det forstår jeg. Men kunne noen likevel svart meg på det spørsmålet? Gjerne noen som har erfaring. :)
Jeg har fått 5+ på Heldag muntlig og 5\6 på en kapittelprøve. Hvilke karakter tilsier det for standpunkt? Jeg er ikke noe særlig muntlig aktiv. Min lærer mener at det veier opp mot en femmer. Men der er jeg uenig, og lurer på om det verdt en klage dersom det blir at jeg får fem.
Takk på forhånd.
Svar #1
20. april 2018 av Sigurd
Hei.
Det er vanskelig for meg å si noe uten å bedømme det faktiske arbeidet du har gjort, men standpunktkarakter skal vise den kompetansen du har i det den settes på slutten av året. Det er altså ikke et gjennomsnitt av prøvene gjennom året, og en stor heldagsprøve på slutten vil ofte veie tyngre enn mindre kapittelprøver tidligere på året. Du skal vurderes ut fra i hvor stor grad du mestrer kompetansemålene i læreplanen ved årets slutt. En femmer uttrykker at du har «mykje god kompetanse i faget» og representerer høy måloppnåelse. For å få karakteren seks, skal du ha «framifrå kompetanse», og altså vise usedvanlig høy kompetanse i faget.
I standpunktkarakterene finnes det ikke noen findelt skala (5+, 5-, 5/6... osv). Dette er noe læreren bruker for å holde oversikt over i hvilken ende av skalaen du ligger (og kan være nyttig særlig i vippe-tilfeller), og det kan dessuten være motiverende for deg som elev. Karakterene 5+ og 5/6 er begge femmere, selv om de er i det øvre skiktet. Hvis du ikke har pleid å ligge på sekser tidligere, ville jeg nok resonnert som læreren din og sagt at femmer er en rimelig standpunktkarakter. Det er vanskelig for meg å si om lite muntlig aktivitet i timen bør trekke ned hvis du har klart å vise din kompetanse på andre måter. Jeg kjenner heller ikke det hele bildet, og læreren din er antakelig den som er best egnet til å vurdere din kompetanse.
Året er imidlertid ikke slutt, og du kan fortsatt vise at du har framifrå kompetanse. Du kan alltids spørre læreren om å få en ekstra vurdering i flere av læreplanens kompetansemål, f.eks. en ekstra prøve eller muntlig vurdering.
Skriv et svar til: Hva blir standpunktet?
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.