Akkurat nå er 127 pålogget.

Fysikk

Biomekanikk, Newtons 3.Lov

20. april kl. 18.00 av RobinReneMS - Nivå: Universitet

Hei, jeg hopper rett på sak. Jobber litt med eksamensforberedelser i Biomekanikk, og sitter litt fast med dette spm: 

"En ishockeyspiller på 85kg (spiller A) beveger seg med en hastighet på 7m/s og kolliderer med en spiller på 96kg (spiller B) som beveger seg med en hastighet på 6m/s i motsatt rening av spiller A. Hvis de to spillerne fortsetter bevegelsen sammen som en enhet etter kollisjonen, hva er deres kombinerte hastighet og hvilken retning beveger de seg?"

Jeg sliter med å forstå hva som menes med "kombinerte hastighet". Jeg har skjønt hvem som kommer inn med størst kraft i kollisjonen, og da er det logisk hvilken retning de beveger seg etter kollisjonen. Men hvordan skal jeg greie å regne ut den kombinerte hastigheten?

Tak
mvh Robin

Brukbart svar (0)

Svar #1
20. april kl. 19.27 av Sigurd

De kolliderer, og begge to fortsetter med samme fart etter støtet. Du kan tenke deg at de etter støtet sitter "klistret" i hverandre og har en felles fart.

Du må bruke bevaring av bevegelsesmengde. Før støtet har spiller A bevegelsesmengde mAvA og spiller B har bevegelsesmengde mBvB. Etter støtet har de til sammen masse (mA+mB) og beveger seg med samme fart vAB, så bevegelsesmengden etter støtet blir (mA+mB)vAB.

Det er vAB du skal finne, og du vet altså at bevegelsesmengde før støtet er lik bevegelsesmengde etter.

(PS: At den ene kommer inn med "størst kraft", som du sier, blir litt upresist. Den ene kommer inn med størst bevegelsesmengde. Når de støter i hverandre, vil de virke på hverandre med like stor kraft - det er Newtons tredje lov)

Brukbart svar (0)

Svar #2
25. april kl. 04.32 av tuffla

Beregn bevegelsesmomentene(p), sett farta til spiller B til å være negativ:

p1 = m1 x v1 = 85 x 7 = 595 | for spiller A

p2 = m2 x v2 = 96 x -6 = -576   | for spiller B

Legg sammen:

p3 = p1 + p2 = 595 - 576 = 19  | Bevegelsen skjer i den retning spiller A bevegde seg

Samlet masse er 

m3 = m1 + m2 = 85 + 96 = 181

Ny fart kan beregnes ved å snu litt på moment-formelen:

v3 = p3 / m3 = 19 / 181 = 0,105

De beveger seg i samme retning som spiller A i starten, med en hastighet på 0,105 m/s

Svar #3
20. mai kl. 16.10 av RobinReneMS

Tusen takk, det hjalp mye :)
Grunnet til at jeg stod fast var at jeg ikke brukte negativ fart på spiller B

Skriv et svar til: Biomekanikk, Newtons 3.Lov

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.