Akkurat nå er 270 pålogget.

Matematikk

likning med 2 x på hver side!

28. april kl. 19.54 av sunnivavs01 - Nivå: Vgs

Jeg har snart tentemen, og hadde blitt glad hvis noen kunne hjelpe meg med å forstå dette:

2x-3=x+1

Brukbart svar (0)

Svar #1
28. april kl. 22.14 av Sigurd

En x er egentlig bare et tall, bare at vi ikke vet hva det er enda.
Når vi skal løse likningen, er målet å finne ut hva dette tallet er. Husk at likhetstegnet = betyr at det er like mye på begge sider. Vi kan gjøre mye med likningen, men vi må alltid gjøre det samme på begge sider, slik at det fortsatt blir like mye på begge sider.

Hvis vi plusser på et tall på den ene siden, må vi plusse på det samme tallet på den andre siden også. Og samme hvis vi trekker fra (minus) et tall.

Målet er å samle x-er på venstre side og alle andre tall på høyre side. Da vil det til slutt stå igjen x = tall, og da vet vi hvilket tall x er.

Så la oss se på din likning. Der er det en x på høyre side, som vi vil bli kvitt, for det skal bare være x-er på venstre side. Da må vi ta minus en x på høyre side. Men da må vi gjøre det samme på venstre side.
Så jeg tar minus x på begge sider:

2x-x-3 = x-x+1

Siden x-x blir null, er vi nå kvitt x-en på høyre side:

2x-x-3 = 1

På venstre side kan vi regne ut 2x-x. Du hadde to x-er og mister én. Da er det én x igjen.

x-3 = 1

Nå vil vi bli kvitt -3 på venstre side, siden alle tall skal stå på høyre side. Det motsatte av minus er pluss, så vi plusser på 3 på begge sider:

x-3+3 = 1+3

Siden -3+3 er null, er vi nå kvitt alle tallene på venstre side:

x = 1+3

Og da har vi faktisk funnet x, vi må bare regne sammen 1+3

x = 4

Håper dette var litt forståelig. Bare spør hvis du lurer på mer!

Skriv et svar til: likning med 2 x på hver side!

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.