Medier, kommunikasjon og IT
Hjelp til IT
Hei, jeg får feilmeldingen " Unknown column 'idRegissor' in 'field list' " når jeg prøver å registrere info i databasen min.
Her er delen i php
<?php
$sql = "select r.etternavn, r.fornavn, f. tittel, s. fornavn, s. etternavn, Sjanger.Sjangernavn
from
Regissor r, Filmer f, Skuespiller s, Sjanger
where r.idRegissor = f.Regissor_idRegissor AND Sjanger.idSjanger = f.Sjanger_idSjanger AND s. idSkuespiller = r. Skuespiller_idSkuespiller";
$result = $conn->query($sql);
if ($result->num_rows > 0) {
while($row = $result->fetch_assoc()) {echo
{$row["Tittel"]}</strong><br><br> <em>{$row["r. fornavn"]} {$row["r. etternavn"]} {$row["s. fornavn"]}{$row["s. etternavn"]}{$row["Sjanger. Sjangernavn"]}</em> <br> </div>"; //her velger du hvordan innholdet skal skrives ut
}
} else {
echo "0 results";
}
?>
Her er delen i insert php
$Tittel = $_REQUEST['Tittel'];
$idRegissor = $_REQUEST['idRegissor'];
$idSkuespiller = $_REQUEST['idSkuespiller'];
$idSjanger = $_REQUEST['idSjanger'];
$sql = "INSERT INTO `Filmer`(`Tittel`,`idRegissor`, `idSkuespiller`, `idSjanger`) VALUES ('$Tittel', '$idRegissor', '$idSkuespiller', '$idSjanger')";
Har prøvd flere ganger men får alltid Unknown column 'idRegissor' in 'field list
Svar #1
08. juni 2018 av tuffla
Hei.
Tror et av de store problemene her er merket med rødt:
#0Hei, jeg får feilmeldingen " Unknown column 'idRegissor' in 'field list' " når jeg prøver å registrere info i databasen min.
Her er delen i php
<?php
$sql = "select r.etternavn, r.fornavn, f. tittel, s. fornavn, s. etternavn, Sjanger.Sjangernavn
from
Regissor r, Filmer f, Skuespiller s, Sjanger
where r.idRegissor = f.Regissor_idRegissor AND Sjanger.idSjanger = f.Sjanger_idSjanger AND s. idSkuespiller = r. Skuespiller_idSkuespiller";
$result = $conn->query($sql);if ($result->num_rows > 0) {
while($row = $result->fetch_assoc()) {echo{$row["Tittel"]}</strong><br><br> <em>{$row["r. fornavn"]} {$row["r. etternavn"]} {$row["s. fornavn"]}{$row["s. etternavn"]}{$row["Sjanger. Sjangernavn"]}</em> <br> </div>"; //her velger du hvordan innholdet skal skrives ut
}
} else {
echo "0 results";
}
?>Her er delen i insert php
$Tittel = $_REQUEST['Tittel'];
$idRegissor = $_REQUEST['idRegissor'];
$idSkuespiller = $_REQUEST['idSkuespiller'];
$idSjanger = $_REQUEST['idSjanger'];$sql = "INSERT INTO `Filmer`(`Tittel`,`idRegissor`, `idSkuespiller`, `idSjanger`) VALUES ('$Tittel', '$idRegissor', '$idSkuespiller', '$idSjanger')";
Har prøvd flere ganger men får alltid Unknown column 'idRegissor' in 'field list
Navnene til tabellene i databasen skal skrives i ett ord, kanskje skal det stå:
Regissor_r, Filmer_f, Skuespiller_s, Sjanger ?
Ellers er det det å si at den spørringa di er utrolig komplisert. Riktig nok kan man spare vertsmaskinen (der databasen / mysql og php ligger) for en del arbeid ved å gjøre det slik, men det vanlige er å dele opp ei slik spørring i flere spørringer.
Det er også vanlig å bruke jokertegn (*) når man spør mot en tabell (hvis den ikke er alt for stor). Jokertegnet gjør at du henter ut ALLE feltene i denne tabellen. Så kan du plukke ut infoen fra strengen $sql etter spørringa.
Hvis jeg skal kunne hjelpe deg med de to siste puktene, og sikre at du får dette til, må jeg vite:
1) Helt riktig navn på tabellene du skal spørre mot,
2) Helt riktig navn på feltene i hver tabell du skal spørre mot.
Lykke til
Svar #2
05. februar 2022 av EspenGarman
Ser ut som om du har mellomrom i DB-kolonnenavnene. Prøv å endre på det slik at disse alltid er i ett ord.
Skriv et svar til: Hjelp til IT
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.