Akkurat nå er 9 pålogget.

Matematikk

Integrasjon og areal

29. august 2018 av Hannan - Nivå: Vgs
Hei lurer på 1.171 b tar med bilde av hva jeg gjorde i a og c i neste innlegg
Vedlagt fil: image.jpg

Svar #1
29. august 2018 av Hannan

Her er hva jeg gjør i a og c
Vedlagt fil:image.jpg

Brukbart svar (0)

Svar #2
30. august 2018 av HK

Med figuren din i 1.171 a) så har du det du trenger for å finne arealet av figuren. Her er det flere måter å finne ut av hva du skal gjøre. En er å huske at formelen for et trapes er A=\frac{(h_1+h_2)\cdot bredde}{2}. Der h1 og h2 er de to høydene i trapeset. En annen måte å gjøre det på, eventuelt huske formelen for trapes er å dele trapeset i en trekant og en firkant, da får du arealet: A= h_1 \cdot bredde + \frac{(h_2-h_1)\cdot bredde}{2}. Der første er arealet av firkanten og det andre er av trekanten. Dette blir formelen for et trapes når h1 er minste høyde og h2 er største. Fra dette er det en smal sak å sette inn tallene som trengs.

Håper dette hjalp!

Svar #3
30. august 2018 av Hannan

Men hva er høydene i trapeset? og hva er bredden? 

Brukbart svar (0)

Svar #4
31. august 2018 av HK

Det er jo hele oppgaven ;) 
Bruk figuren du tegnet i a oppgaven og se om du "finner" trapeset her. Hvor bredt er det? og hva er naturlig å kalle for høydene? 

Ser at jeg ikke var helt heldig med hva jeg kalte for bredde og høyde. Det jeg kalte for "bredde" kalles ofte for høyde og vice versa (beklager det) se også https://www.matematikk.org/artikkel.html?tid=154025&within_tid=154319

Svar #5
31. august 2018 av Hannan

Takk fikk den til :)

Skriv et svar til: Integrasjon og areal

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.