Akkurat nå er 11 pålogget.

Matematikk

Sinusfunksjonen

23. september 2018 av Hannan - Nivå: Vgs
Hei. Hvordan kan jeg vite om en funksjon f har sin største/ minste verdi for sinx=1 eller sinx=-1 ? I de to vedlagte oppgavene har f sin største verdi for sinx=1 i den ene oppgaven og sinx=-1 i den andre?

Brukbart svar (0)

Svar #1
23. september 2018 av HK (Slettet)

Bra spørsmål! 
Sin x går som en bølge opp og ned mellom +1 og -1 en. Og den største verdien for Sin x vil da (kanskje åpenbart?) være +1. Så hvorfor er den ikke det her? 

Men dette er om du bare ser på sin x, men i oppgavene du linket ser du på ligningene: 

 \\ 3 + 2 sinx \\ 2 -4sinx
Her ser vi at den ene har faktoren +2 og vil ha verdier mellom +2 og -2 [ 2*1 og 2*(-1) ], og vil være størst for x=1.
Den andre derimot vil ha verdier mellom -4 og +4 [-4*1 og -4*(-1) ], og vil ha størst verdi når -4sinx=4 som skjer ved x=-1.
Så svaret er at i det ene tilfellet så har du en positiv faktor, og i det andre en negativ. Og når du ganger med et negativt tall så blir "resultatet" at toppunkt blir bunnpunkt og vice versa.
Håper dette hjalp!


Svar #2
23. september 2018 av Hannan

Takk!

Svar #3
23. september 2018 av Hannan

Kan du hjelpe meg med 3.12a? Jeg får ingen svar. Skal ta med vedlegg av hva jeg gjør i neste innlegg.
Vedlagt fil:image.jpg

Skriv et svar til: Sinusfunksjonen

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.