Akkurat nå er 29 pålogget.

Religion

Hjelp i religion. Hvordan kan kristendommen være en monoteistisk religion?

09. november 2018 av heiheii (Slettet) - Nivå: Vgs

Driver å forbereder meg til muntlig eksamen i religion, og har noen spørsmål jeg gjerne skulle fått svar på.
Har sett på ulike muntlige oppgaver som andre har hatt tidligere, og en oppgave jeg sliter å komme i gang med er "Sammenligne splittelsen i to religioner". Har noen tips til hvilke religioner jeg burde velge? Samt oppgaven "Frihet, frelse og frigjøring- sammenlign minst to religioners syn på tema og trekk paralleller til filosofer eller livssyn". Her har jeg notert meg frelse i de forskjellige religionene og sammenlignet dem, men sliter litt med å dra inn livssyn eller filosofer. Livssynshumanisme har jo ikke frelse, de tror jo ikke på at en Gud kan frelse et menneske? Har noen tips til filosof jeg burde fordype meg i?
Frihet, frelse og frigjøring henger jo selvsagt sammen, så er vel nok å snakke om frelse i de forskjellige religionene og heller trekke inn at f.eks. buddhismen opplever frelse ved nirvana, og dermed en frigjøring?

Helt til slutt, hvordan kan vi si at kristendommen er en monoteistisk religion med et treenig gudsbilde?
Denne synes jeg er veldig interessant.

Del gjerne om dere har erfaring fra muntlig eksamen i religion! etter slik jeg har oppfattet det er det lite spørsmål/oppgaver om religionenes oppstandelse?


Skriv et svar til: Hjelp i religion. Hvordan kan kristendommen være en monoteistisk religion?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.