Akkurat nå er 188 pålogget.

Kjemi

Trenger hjelp med buffer med bestemt pH

16. desember 2018 av akseh

Oppgaven vil at jeg skal skrive hvordan jeg kan lage en 500 mL av en buffer med pH lik 1,9. Jeg vet at man kan gjøre dette på forskjellige måter, men jeg ønsker å vise hvordan man kan gjøre dette med NaOH. Jeg gjør følgende:

1. Finner en som har pKa tilnærmet lik pH-en til bufferen jeg skal lage, altså syren H2SO3 som har pKa=1,85.
2. Setter opp følgende likning pH=pKa+log( konsentrasjon base/konsentrasjon syre). Får da denne likningen som er 1,9=1,85+log(konsentrasjon base/konsentrasjon syre). Får at forholdet mellom konsentrasjonene må være 1,122.
3. Setter opp at konsentrasjonen av syren H2SO3 er 1 mol/L for å gjøre det lettere og da må konsentrasjonen av syren være 1,122 mol/L.
4. Finner mol med HSO4- som må være i løsningen ved å sette opp 0,5L*1,122 mol/L=0,561 mol
5. Ut i fra reaksjonlikningen H2SO3+OH--->HSO3-+H2O. Jeg vet da at antall mol med base vil være lik antall mol NaOH vi bruker for å lage bufferen. For å finne antall gram dette utgjør ganger jeg med den molare massen og får 0,561 mol*(22,99+16,00+1,008)g/mol= 22.439 g

I fasiten står det derimot at man kan lage denne bufferen ved blanding av 500 mL 1,00 mol/L H2SO3 og 10,0 gram NaOH. Jeg får derimot 22, 439 gram med NaOH. Hva gjør jeg feil? Setter veldig stor pris på hjelp, for jeg har sittet med denne et par timer nå.

Svar #1
17. desember 2018 av akseh

Jeg skjønner ikke hvorfor denne utregningen ikke gir meg riktig svar. Jeg har regnet det ut med en annen metode, og da får jeg riktig, men ser ikke hva som er gale med denne.

Svar #2
17. desember 2018 av akseh

Ops. Jeg ser nå at jeg ikke har feil, men at det i fasiten er tatt utgangpunkt i 500 mL med 1,00 mol/L med H2SO4. Når jeg regner, tar jeg ikke utgangspunkt i en 500 mL løsning med samme antall mol som det er gjort i fasiten. I min utregning ender jeg opp med en langt sterkere løsning i utgangspunktet, som derfor krever mer NaOH for å gi ønsket pH. Eller tar jeg feil?

Skriv et svar til: Trenger hjelp med buffer med bestemt pH

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.