Akkurat nå er 30 pålogget.

Kjemi

Hvordan kan man se endepunktet for titreringen?

15. april kl. 14.29 av Hannan

Jeg jobber med eksamepnsoppgaver i kjemi 2 fra våren 2017. Lurer på en redokstitrering-oppgave som er vedlagt. Tenkte at alternativ C var riktig men det var feil. Trodde det var riktig fordi jod og stivelse gir blå løsning men denne blåfargen forsvinner da det ikke er mer jod som kan reagere.. Nå står det ikke i oppgaveteksten at akkurat stivelse ble brukt, men jeg anntok at det er det som må brukes for å se endepunktetog at når blåfargen forsvinner vil vi ha nådd endepunktet for titreringen. Men det ble feil...

Brukbart svar (0)

Svar #1
15. april kl. 14.38 av Janhaa

B er rett,.,,

Brukbart svar (0)

Svar #2
15. april kl. 15.04 av Janhaa

B er rett,.,,

Så lenge det er askorbinsyre i prøveløsningen, vil den reagere med I2 fra byretten. Når askorbinsyre er brukt opp, vil I2 fra byretten danne et farget kompleks med stivelse, så løsningen blir mørk blå

Svar #3
16. april kl. 13.17 av Hannan

Nå tror jeg at jeg skjønte det. Det jeg tenkte var vel at blåfargen forsvinner når alt jod har reagert, men da tokk jeg ikke hensyn til at askorbinsyren må bli brukt opp først slik at reaksjonen mellom stivelse og jod faktisk kan begynne.

Skriv et svar til: Hvordan kan man se endepunktet for titreringen?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.