Akkurat nå er 90 pålogget.

Økonomi og administrasjon

Hvordan regner jeg ut prisen på et minilån?

03. august kl. 07.38 av Mariposana - Nivå: Vgs

Hei. Jeg sitter og forbereder meg til neste skoleår, og har funnet noen praksisoppgaver som jeg prøver å løse. Den ene er ment å vise hva kostnaden er med å låne penger uten sikkerhet, men jeg sliter med å finne svaret. Teksten sier dette: 

Du tar opp et minilån i banken på 10 000 kr til 12,5 % nominell rente. Banken krever i tillegg et termingebyr på 50 kroner. Hva vil lånet ditt ha vokst til etter 1 år, hvis du ikke foretar noen nedbetalinger?

Jeg har satt det opp slik:
Minilånet vokser med en faktor på 12,5%, som betyr 100 prosent + 12,5 = 112,5. Det gir meg 112,5 * 10 000 kroner som er lik 11 250 kr. 

Det jeg sliter med er å regne om termingebyret til rente. Sånn jeg forstår det skal termingebyret belastes hvert kvartal..Altså 3 ganger i året (12/4 = 3). Det blir da 150 kroner totalt, men spørsmålet er om det bør kalkuleres rentes-rente på dette. Altså, hvis det legges til 50 kr det første kvartalet, skal jeg da regne rentes rente på den summen?

Mulig jeg overtenker det hele her, men blir forvirret. Jeg har sjekket flere infosider slik som denne: https://www.xn--billigeforbruksln-orb.no/sm%C3%A5l%C3%A5n/. De skriver alle om etableringsgebyret, men ikke noe om terminkostnader.

Skriv et svar til: Hvordan regner jeg ut prisen på et minilån?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.