Akkurat nå er 7 pålogget.

Fysikk

Hvorfor kommer et tyngre objekt ned fortere enn et letter et?

25. januar kl. 13.48 av Kath15 - Nivå: Ungdomsskole

Hei! På skolen skal vi levere inn en video der vi viser fram et fysikk forsøk og forklarer hvorfor det og det skjer. Jeg valgte å slippe to objekter med lik størrelse og form, men ulik vekt, ned fra terrassen vår. Den tyngste kom ned først og jeg vet at det har noe med luftmotstanden å gjøre, men hvordan kan jeg få forklart dette bedre? I tillegg må jeg forklare newtons 2. lov inn i dette forsøket. 

Brukbart svar (1)

Svar #1
25. januar kl. 15.21 av sc16

Kan hende dette er litt feil, men prøver meg likevel. I vakuum vil alle objekter falle like fort, men med luftmotstand vil større hastighet gi mye større luftmotstand, pga. L=kv^2. Dermed vil objekter som faller, etter hvert få konstant fallhasighet, fordi kraftsummen F-L=0. (Altså tyngdkraften blir lik luftmotstanden). Men tyngre gjenstander vil nok oppnå denne "maksfarten" raskere og dermed tror jeg de faller raskere, tror jeg.

Om man kun regner med tyngdekraften, og det at man ikke har påført objektene en egen kraft, vil  F=ma= mg, der g= tyngdeakselerasjonen= 9.81 m/s^2. Da vil større masse gi større tyngdekraft (altså større F-verdi i formelen, som er ofte oppgitt som G). Det vil si at jorden trekker hardere på den tyngre gjenstanden., og dermed større hastighet, igjen tror jeg, men husker ikke en formel for det.

Hvis objektene dine har lik størrelse og form, vil luftmotstanden være den samme. Luftmotstanden er det samme som friksjon i luften, som vil hindre objektet i å falle. Men hvis den er lik for objektene, vil større F gi større kraftsum. (f.eks. den tyngre gjenstanden).

Derimot, hvis man påfører objektene en like stor kraft (Altså en satt verdi), kan resultatet bli anderledes, men det kommer an på om man regner med luftmotstand. Hvis man ser bort i fra luftmotstanden, vil det lettere objektet få større akselerasjon, siden m*a=F, skal få samme F-verdi. 

Brukbart svar (0)

Svar #2
01. februar kl. 20.56 av SLA

Hei. Det forrige svaret er veldig bra, men jeg vil klargjøre én viktig ting. Et tyngre objekt vil aldri falle raskere (kun) fordi det veier mer. Derimot vil overflaten/massen påvirke luftmotstanden, og den hastigheten som oppnås.

Angående formel så er det denne som gjelder:

F = (GmM)/r^2

Skriv et svar til: Hvorfor kommer et tyngre objekt ned fortere enn et letter et?

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.