Akkurat nå er 55 pålogget.

Fysikk

KJAPPE fysikkspørsmål: Vannfordamping ved fisjon, Rekkevidde el-bil, resistans

30. mars kl. 21.53 av Karen123 - Nivå: Vgs

Plis hjelp!

Spørsmål 1: 1kg vann ved 100 grader celsius trenger 2,26MJ for å fordampe. Hvor mye vann fordamper dersom 1 kg Uran fisjonerer, når kraftverket har virkningsgrad på 0,5? Hva er formelen for dette, og hvordan går jeg fram for å regne ut dette?

Spørsmål 2: Etter å ha oppnådd konstand fart på 100km/h, har el-bilen kapasitet på 70kWh. Virkningsgraden er på 0,75 og man antar at bilen hadde et fulladet batteri før den akselererte. Hvor langt kan denne bilen kjøre før strømmen går tom? Hvilken formel bruker jeg her, og hvordan går jeg fram for å regne ut oppgaven?

Spørsmål 3: En elektrisk krets har tre motstander: A, B, C, og en lampe. Spenningen over lampen er 5V og strømmen gjennom er 0,25A. Ohms lov gjelder. Hvis man igjen kobler til en spenningskilde på 10V, hvordan finner man at resistansen gjennom A, B, C? Hva er spenningen gjennom kun A?

Brukbart svar (1)

Svar #1
31. mars kl. 09.55 av planke

1)
Du må finne massesvinnet fra fisjonen (vet du hvordan du gjør det?), gange dette med c2 (E=mc2), gange md 0,5 (virkningsgraden) og sammenligne svaret med fordampingsvarmen.

2)
Her savner jeg opplysninger om luftmotstand og rullemotstand. Om du vet det kan du regne ut arbeidet og sammenligne med energien som er igjen i batteriet.

3)
Her må vi vite spenningen over motstandene eller opplysning om  spenningskilden som lager strømmen på 0,25 A. Vi må også vite hvordan komponenentene er koblet.

Svar #2
31. mars kl. 12.42 av Karen123

Tusen takk! 

2) De eneste andre opplysningene er massen til bilen på 1500kg. Motkreftene=500N.  Er det disse opplysningene du mener? Svaret skal bli hvor mange meter bilen kan kjøre. 

3) Spenningen er på 5V, og de A er koblet parallelt med B og C:)

Brukbart svar (0)

Svar #3
31. mars kl. 13.31 av planke

2) Ok, da setter du arbeidet lik den resterende energien. Dvs F*s= 70 kWh (Huls å gjøre om til Joule).

3) Er spenningskilden på 5 V? I så fall må lampa være koblet parallellt med motstandene. Stemmer det? Dette hadde vært enklere om du kom med alle opplysningene i første omgang :-) Har du f.eks en skisse?

Svar #4
31. mars kl. 13.53 av Karen123

Takk for hjelpen!

3) La ved en fil av koblingsskjema her. Den nye spenningskilden som kobles til er som sagt på 10V, mens den som allerede er der er på 5V. 

Svar #5
31. mars kl. 14.08 av Karen123

På spøsmål 1)

Der har jeg regnet ut den frigjorte energien, og jeg har energien til vannfordamping i J, men hvordan sammenligner jeg disse svarene for å få hvor mange kg vann som fordamper?

Svar #6
31. mars kl. 14.30 av Karen123

På spøsmål 1)

Der har jeg regnet ut den frigjorte energien, og jeg har energien til vannfordamping i J, men hvordan sammenligner jeg disse svarene for å få hvor mange kg vann som fordamper?

Glem det, fikk den til:)

Brukbart svar (0)

Svar #7
31. mars kl. 16.39 av planke

Til spørmål 1: Du deler den totale frigjørte energien på fordampingsenergien pr kg. Svaret blir ant kg fordampet vann.

Til 3: I første post skrev du at spenningen over lampen er 5V og da kan de tikke stemme at spenningskilden er 5 V. I følge koblingsskjemaet. må spenningen over lampa må være mindre enn over spenningskilden (hvis ikke motstandene er på null Ohm)

Svar #8
31. mars kl. 22.27 av Karen123

3) Okei da er spenningskilden nødt til å være 10V, og jeg som har missforstått:). Regner jeg bare resistansen med spenningskilden og strømmen og deler på 3, siden det er 3 motstander?

Brukbart svar (0)

Svar #9
01. april kl. 07.22 av planke

Etter Kichoffs spenningslov skal spenningen over lampa og over motstand A tiol sammen være lik den fra spenningskilden.

Når en da dobler spenningen fra spenningskilden vil spenningen over lampa og motstand A også bl doblet, men for å regne ut et tall må vi vite noe mer, f.eks motstand i pæra eller i motstandene. Eller er det noe jeg har oversett?

Svar #10
03. april kl. 21.05 av Karen123

Tusen takk for hjelpen, løste oppgavene:)

Skriv et svar til: KJAPPE fysikkspørsmål: Vannfordamping ved fisjon, Rekkevidde el-bil, resistans

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.