Akkurat nå er 65 pålogget.

Kjemi

Kjemi 1 - hjelp

03. april kl. 09.32 av realfag123

Hei :) Jeg jobber med kjemi oppgaver og sitter fast på denne:

Skriv stoffene i rekkefølge etter økende kokepunkt. Må begrunnes

Heksan

2,2 - dimetylbutan

Butan

Propan

Hadde vært super om noen kunne hjelpe meg, vet ikke hvordan jeg skal komme fram til svaret.

Brukbart svar (0)

Svar #1
03. april kl. 10.11 av planke

Her har du fire alkaner. De er alle upolare og de intermolekylære bindingene (mellom molekylene), vil være en slags midlertidige dipoler. Det gir lavt kokepunkt, og kokepunktet blir lavere jo mindre molekylene er. Hjelper det deg til å skille mellom propan og butan? 

Så er det heksan og 2,2-dimetylbutan. De har samme atomvekt, men det ene er mer langstrakt og har større  "overflate" der det kan dannes bindinger. Hvilket av dem har da det høyeste kokepunktet?

Svar #2
03. april kl. 13.46 av realfag123

Her har du fire alkaner. De er alle upolare og de intermolekylære bindingene (mellom molekylene), vil være en slags midlertidige dipoler. Det gir lavt kokepunkt, og kokepunktet blir lavere jo mindre molekylene er. Hjelper det deg til å skille mellom propan og butan? 

Så er det heksan og 2,2-dimetylbutan. De har samme atomvekt, men det ene er mer langstrakt og har større  "overflate" der det kan dannes bindinger. Hvilket av dem har da det høyeste kokepunktet?

Så av butan og propan, propan har lavest kokepunkt siden den har mindre molekyler. 

Og av heksan og 2,2-dimetylbutan har heksan større "overflate". 

Vil rekkefølge bli da propan, butan, 2.2-dimetylbutan og til slutt heksan? 

Tusen takk :)

Brukbart svar (0)

Svar #3
03. april kl. 14.23 av planke

Stemmer, du har forstått poenget :-)

Svar #4
03. april kl. 14.25 av realfag123

Stemmer, du har forstått poenget :-)

Tusen takk :))

Skriv et svar til: Kjemi 1 - hjelp

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.