Akkurat nå er 19 pålogget.

Rettslære

Familierett

23. april 2020 av m8 - Nivå: Vgs

Hei jeg har fått en oppgave på skolen om å løse denne, men jeg vett ikke hvordan jeg skal begynne. Blir så forvirret av de forskjellige paragrafene og hvilke som blir brukt i denne sammenhengen?

Gro og Guttorm Hansen gikk fra hverandre etter å ha vært gift i 11år. De hadde to barn på 6 og 10 år. To måneder før de flyttet fra hverandre, hadde de kjøpt en enebolig for kr 2.200.000,- Kr 800.000,- av kjøpesummen skaffet de til veie ved å selge en leilighet de hadde bodd i frem til da. Leiligheten hadde Gro kjøpt for kr 350.000,- året før hun giftet seg med Guttorm. Resten av kjøpesummen for eneboligen, 1.400.000,- lånte de i den lokale sparebanken. Innbo og løsøre ble verdsatt til kr 600.000,- I tillegg hadde de to biler. Bilen til Gro ble taksert til kr 100.000,-, mens bilen til Guttorm ble taksert til kr 250.000,- Lånet de hadde tatt opp i den lokale sparebanken i forbindelse med kjøpet av eneboligen var nå nedbetalt til kr 1.000.000,- Etter at de hadde vært gift i 5 år, arvet Gro et maleri som var svært verdifullt. Hun solgte maleriet for kr 250.000,- Pengene plasserte hun i et aksjefond. Verdien av andelen i aksjefondet er nå steget til kr 400.000,- De hadde også en hytte på Hjelmeland. Den hadde Guttorm fått av sine foreldre for 8 år siden. Da han fikk hytta, forlangte foreldrene at hytta skulle være Guttorms særeie. Gro og Guttorm hadde derfor tinglyst en ektepakt hvor det fremgikk at hytte var Guttorms særeie. Hytta ble nå taksert til kr 1.800.000,- Etter at de flyttet fra hverandre, ble det stor uenighet om hvordan de skulle fordele verdiene og ikke minst om hvor barna skulle bo Foreta, i samsvar med lovens regler, en begrunnet fordeling av verdiene mellom Gro og Guttorm Hansen

Skriv et svar til: Familierett

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.