Akkurat nå er 99 pålogget.

Fysikk

Fysikk1 - Finne perioden ut av frekvens

03. november kl. 11.23 av Byou00 - Nivå: Vgs

Hei, jeg er privatist og plages veldig med å finne hjelpemidler i faget. Bruker Kraft boken av Cappelen Damm og er veldig misfornøyd. Boken har ikke løsningsforslag en gang så jeg kan få en pekepinn på hvordan man kan løse matte oppgavene. 

En oppgave i det første kapittelet var:

"Et barn dyttes fram og tilbake på en huske slik at huska får en frekvens på 3Hz. Hvor stor er perioden? Hva forteller perioden om huskas bevegelse?"

Hvordan snur jeg formelen for frekvens, så jeg finner perioden? 

Jeg har prøvd å finne noen andre som skal ta faget, eller noen som har forståelse for faget men ikke fått noe hell. Jeg har dessverre ikke råd til å melde meg på nett undervisning. Så begynner egentlig å miste litt motet til eksamen...

Svar #1
03. november kl. 11.34 av Byou00

Jeg satt også å så på denne oppgaven i går:

"Et lodd som henger i en snor og svinger fram og tilbake, kaller vi en planpendel. Du tar tiden og finner ut at planpendelen bruker 9,2 sekunder på 10 svingninger. Regn ut frekvensen på pendelen."

Jeg delte antall svingninger på tid og fikk 1,08 som kan rundes opp til 1,1. MEN, om jeg skal regne ut perioden, blir ikke det akkurat det samme svaret? Fordi om jeg skulle regnet ut perioden, måtte jeg finne ut tiden det hadde tatt på en hel svingning. Så da må jeg jo dele antall svingninger på tid for å finne tiden på en hel svingning som også blir 1,08 sek? Så er ikke frekvensen i denne oppgaven 1,1Hz og perioden 1,08sek? Tenker jeg fullstendig feil?

Skriv et svar til: Fysikk1 - Finne perioden ut av frekvens

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.