Akkurat nå er 28 pålogget.

Fysikk

Atomur - Hz ved 0 kelvin

09. november kl. 19.20 av physix - Nivå: Ungdomsskole

I forbindelse med gjennomgang av definisjonen til et sekund har jeg reagert på oppdtateringen til definisjonen fra 1997. Jeg vet også det var en ny oppdatering i 2018, men ser ikke eksplisitt oppdateringen fra 1997 via den er lagt tilside. 

The official definition of the second was first given by the BIPM at the 13th General Conference on Weights and Measures in 1967 as: "The second is the duration of 9192631770 periods of the radiation corresponding to the transition between the two hyperfine levels of the ground state of the caesium 133 atom." At its 1997 meeting the BIPM added to the previous definition the following specification: "This definition refers to a caesium atom at rest at a temperature of 0 K."

0 K er imidlertid definert som et absolutt null der ingenting lenger kan bevege seg. Det virker dermed umulig. Det er også slik jeg forstår det aldri vært noe som er målt til 0 K, så dette er en noe merkelig oppdatering.  

Hvor nær 0 K måler vi faktisk frekvensen på elektroneets min-maks forskjell? Er oppdateringen fra 2018 en korreksjon av 1997 oppdateringen, så den ikke lenger er gyldig. Er det noe data på hvor mye en endring av temperatur påvirker frekvensen i Cesium-133? 

Skriv et svar til: Atomur - Hz ved 0 kelvin

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.