Akkurat nå er 15 pålogget.

Biologi

Isolasjon av DNA

16. desember 2020 av Kahlua - Nivå: Vgs
Hei, vi har gjort et forsøk i biologi 2 der vi har isolert DNA-et vårt ved hjelp av sportsdrikk, cellelysis og etanol. Og jeg har et par spørsmål i forbindelse med dette forsøket.
- Hvorfor brukte vi sportsdrikk til å skylle munnen vår med? Jeg har fått med meg at det har noe med saltkonsentrasjonen å gjøre, men hvorfor har saltkonsentrasjonen noe å si for å samle inn cellene?
- Hvorfor er DNA løselig i lysisløsningen, men ikke når den kommer i kontakt med alkohol? Gjør etanol noe spesielt med DNA-molekylet? Har lest at dette kan ha noe med at DNA-et får mer positiv ladning, men dette er noe som jeg ikke helt får til å henge på greip.
- Hvorfor er det en feilkilde hvis man får skum på toppen? Vi fikk beskjed om at vi ikke skulle få noe skum i reagensrøret. Jeg har prøvd å lete etter hvordan dette kan påvirke forsøket, men har ikke klart å finne det ut.
- Eventuelt hva slags bakgrunnsteori er relevant å ta med i en rapport om dette? Vi skal levere inn en rapport, og har foreløpig med litt generelt om DNA og dets oppbygning, og litt om isolasjon av DNA generelt. Men jeg klarer ikke helt å skjønne hvordan dette er relevant til utfallet av forsøket. Sånn har oppbygningen noe slags betydning for utfallet? Og er replikasjon relevant?
Tusen takk for alle svar[:)]

Skriv et svar til: Isolasjon av DNA

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.