Biologi
Endoplasmatisk retikulum - transport va produksjon.
12. oktober 2021 av
Skoledbruker (Slettet)
-
Nivå: Vgs
Hei, jeg har biologi 1 nå, men klarer ikke helt å forstå funksjonen til ER. Ru ER produserer proteiner siden den har ribosom, disse proteinene blir vel laget etter oppskrift fra DNA fra kjernen, eller? Hørte at Smooth ER hovedsakelig produserer enzymer og lipider, men hvordan lager den enzymer den har jo ikke ribosom? Det som forvirrer meg mest er at det blir sagt at ER er viktig for transport men for meg høres de mer ut som factories som produserer ting. Hvordan er de viktige for transport? Desutten forstår jeg ikke hvor blærene/vesiklene kommer fra eller lages? Jeg forstår heller ikke om endomembransystemet er cellenes transportsystem eller om det bare er del av cellenstransportsystem?
Svar #1
21. oktober 2021 av Trude
Hei, håper ikke jeg er for sent ute.
Jeg sitter også og leser på denne eksamenen, og slik jeg har forstått det så er det ER som lager vesiklene/blærene, og det er derfor de er viktige for transport! De lager vesiklene som frakter partiklene ut til cellemembranen for å tømmes utenfor cella.
Skriv et svar til: Endoplasmatisk retikulum - transport va produksjon.
Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no?
Klikk her for å registrere deg.