Akkurat nå er 16 pålogget.

Fysikk

Fysikk 1 oppgave

13. oktober 2021 av Louiiiii - Nivå: Vgs

Hei, kunne noen ha hjulpet meg med denne oppgaven her? 

En bil og en motorsykkel kjører den samme strekningen. Bilen har dobbelt så stor masse som motorsykkelen. Motorkraften til motorsykkelen er 8 ganger så stor som bilens. Vi ser bort fra friksjon og luftmotstand. Hvor mange ganger lenger tid bruker bilen på strekningen enn det motorsykkelen gjør?

Jeg finner ikke fram til noen løsning her, fasiten sier "4 ganger så lang tid". Jeg skjønner ikke hvordan de kommer fram til det? Er Newtons lover involvert? Må jeg sette opp to ukjente ligninger?

Takk for de som hjelper:)


Brukbart svar (1)

Svar #1
23. oktober 2021 av Duck

A: motersykkel, B: bil. Hvet ut ifra informasjonen gitt at: 2mA = m, 8F= FA , der m og F er masse og kraft. Fra newtons andre lov kan vi da løse for akselerasjonen til begge kjøretøyene slik:

\sum F_{A}=m_{A}a_{A}\Leftrightarrow a_{A}=\frac{\sum F_{1}}{m_{A}} , \sum F_{B}=m_{B}a_{B} \Leftrightarrow a_{B}=\frac{\sum F_{B}}{m_{B}}

Siden vi ikke har noen konkrete tall kan vi heller finne forholdet mellom akselerasjonene:\frac{a_{A}}{a^{B}}=\frac{\frac{F_{A}}{m_{A}}}{\frac{F_{B}}{m_{B}}}=\frac{F_{A}m_{B}}{F_{B}m_{A}}=\frac{8F_{B}m_{B}}{F_{B}*\frac{1}{2}m_{B}}=16

Legg merke til at jeg bytter ut Fmed 8Fog mmed (1/2)mA som jeg kan gjøre ut ifra de orginale opplysningene. Videre nå har jeg lyst å se på forholdet mellom tiden siden det er dette oppgaven spør om. Vi kan bruke en av bevegelselikningene for dette, nemlig posisjonslikning siden vi hvet at startfarten v= 0m/s, først må vi løse for t: 

posisjonslikning \, 2: s=\frac{1}{2}at^{^{2}}+v_{0}t,\, \, v_{0}t=0,\, \, \Rightarrow s=\frac{1}{2}at^{2}\Leftrightarrow t=\pm \sqrt{\frac{2s}{a}}\Rightarrow t=\sqrt{\frac{2s}{a}}, t> 0

Velger den positive kvadratroten for t siden vi ikke vil ha en negativ tid. Dermed kan vi nå løse for forholdet mellom tiden det tar for bilen og motersykkelen å kjøre en strekning:\frac{t_{B}}{t_{A}}=\frac{\sqrt{\frac{2s}{a_{B}}}}{\sqrt{\frac{2s}{a_{A}}}}=\sqrt{\frac{\frac{2s}{a_{B}}}{\frac{2s}{16a_{B}}}}=\sqrt{\frac{2s*16a_{B}}{2s*a_{B}}}=\sqrt{16}=4

Legg merke til at jeg også bytter ut amed 16a,det får jeg fra en tidliger likning: aA / aB = 16

Håper dette var forståelig, og til hjelp.


Svar #2
18. januar 2022 av Louiiiii

Tusen takk! ??


Skriv et svar til: Fysikk 1 oppgave

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.