Akkurat nå er 11 pålogget.

Naturfag

hvorfor salter ikke leder strøm i fast form

14. oktober 2021 av hanenok - Nivå: Vgs

hei. jeg lurer på hvorfor salter ikke leder strøm i fast form. jeg vet at det er fordi ionene ikke kan bevege på seg og derfor leder de ikke strøm. men det gir ikke mening hvorfor de må kunne bevege seg. håper noen kan komme med et svar:)

Brukbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2021 av BillyJones

Slik jeg har skjønt det så leder ikke faste salter strøm fordi de har ikke «frie elektroner».

Har du for eksempel bordsalt NaCl(s) i fast form, består det av ionebindingenen Na-Cl som ikke er villig til å «rikke» på elektronene sine.
De bruker elektronene sine på å opprettholde denne bindingen Na••Cl.
Heller du derimot saltet i et glass vann kan salter både bevege seg i vannet og noen av ionene den består av (Na+ og Cl-) kan og bevege seg fritt.

For eksempel. Du putter ETT molekyl NaCl i vann..
Så putter du to poler nede i vannet og sender strøm gjennom. La oss at strømmen består av kun ETT elektron.
Da sendes elektronet ned i vannet. Men for å lede strøm må elektronet nå den andre polen.
Na+ vil tiltrekkes polen som sender ut elektroner fordi polen er «negativ». Så vil den ta opp det elektronet.
Cl- vil tiltrekkes den «positive» polen og når den treffer polen gir den fra seg sitt ekstra elektron.
- Der med har vi dannet Na(s) og Cl2(g) (Rent klor er ikke fast).
- Dette hadde ikke vært mulig i fast form, men i flytende form vil salt-molekylene også ha mulighet til å bevege seg rundt.

Det kan være nyrtig å se for seg strøm som en «strøm» av elektroner eller som en lang tube med klinkekuler. Det betyr ikke at elektronet som blir sendt er det samme som kommer ut i andre enden.

I faste metaller som jern kan strøm sendes gjennom fordi metaller består ikke av ionebindinger. Alle metallatomene ligger tettpakket og alle deler elektroner med alle rundt seg. Her er elektronene mer frie. Når strøm da sendes gjennom metall kan du se for det at elektroner du sender dytter på et elektron det treffer, som dytter ut et elektron i andre enden.

Svar #2
16. oktober 2021 av hanenok

Tusen takk for svar:)

Skriv et svar til: hvorfor salter ikke leder strøm i fast form

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.