Akkurat nå er 26 pålogget.

Kjemi

Buffer

01. mars kl. 19.19 av Lorgen

Vi har fått en case oppgave på skolen men vet ikke helt hvordan vi skal løse den. Oppgaven er: Forklar hvordan du ville gått fram på laboratoriet for å lage en buffer med pH = 7 og en bufferkapasitet for sterk syre på 0,25 mol/L. 

Brukbart svar (0)

Svar #1
01. mars kl. 19.27 av Janhaa

Se etter buffer med pKa lik 7

Svar #2
02. mars kl. 08.03 av Lorgen

Heisann takk for svar. Det var det vi startet med men vi var ikke helt sikker på det som kom videre, utrekninger osv. Hydrogensulfid har en pKa = 7,05, men vi vurderte å heller bruke en svak syre (eddiksyre) og et lettløselig salt natriumacetat. Da vil vi få en pKa = 4,74, da var planen titrering for å gjøre løsningen mer basisk med NaOH til vi får ønskede pH = 7

Svar #3
02. mars kl. 17.56 av Lorgen

Vi har gjort alt det matematiske nå, men fint om noen har fine formuleringer til hvordan vi kan lage bufferen på lab. Vi bruker 0,306 mol/L hypoklorsyre, 0,306 mol/L natriumhypokloritt og 0,250 mol/L H3O+

Brukbart svar (0)

Svar #4
02. mars kl. 18.27 av Janhaa

Eddiksyre har pKa = 4,74 som er langt fra buffer med pKa ca lik 7

Brukbart svar (0)

Svar #5
02. mars kl. 18.42 av Janhaa

Har ikke pKa i hodet, men 1 av fosforsyrene har vel en pKa ca lik 7.

hva med å ta utgangspkt i den.

jeg ligger på,sjukehus, tilkobla div t og t. Hvis æ skal hjelpe deg treng jeg all info etc.

Svar #6
02. mars kl. 19.15 av Lorgen

Tusen takk for det! men nå har vi gjort alle utrekninger, vi sliter med å finne ut av hvordan selve bufferen skal lages på en lab. Trenger du utrekningene sender jeg de 

Brukbart svar (0)

Svar #7
02. mars kl. 21.48 av Janhaa

Hva er Ka til,hypoklorsyre, gi meg den så regner æ dette raskt ut

Svar #8
03. mars kl. 10.54 av Lorgen

Takk igjen! Vi har gjort det matematiske, men må ha en framgangsmåte på lab

Skriv et svar til: Buffer

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.