Akkurat nå er 18 pålogget.

Fysikk

GRAVITASJON - Sirkelbevegelse i gravitasjonsfelt iht. satellittbaner rundt jorda

21. september 2022 av p4r4d0x - Nivå: Vgs

Hei!
Er helt stuck på en innleveringsoppgave i fysikk 2 vedr. gravitasjon, som jeg trodde jeg hadde god kontroll på, men den gang ei. Kan noen hjelpe meg litt på vei med denne tro?

En rakett befinner seg i en sirkelbane x, høyde 800 km over jordoverflaten. Raketten beveger seg med en hastighet på 8 km/s. Den skal inn i en sirkelbane y, høyde 1000 km over jordoverflaten.

a) Hvor stor hastighet har raketten når den kommer til høyden 1000 km over bakken?

*edit    r_jorda = 6371 km, m_jorda = 5,974 * 10^24 kg

Her har vi altså følgende verdier: v0 = 8000 m/s, h_x = 800 000 m , h_y = 1 000 000 m, ?,
ergo;
en skulle tro en har med energibevaring å gjøre (E = Ek + Ep). Oppgaven gir ingen opplysninger om rakettens masse, men den er uansett urelevant ift. sirkelbaner i g-felt slik jeg har forstått det. 

En skulle tro det bare var å sette inn verdiene i formelen for tot.mek. energibevaring i g-felt, men når jeg gjør det får jeg hverken korrekt svar eller i det hele tatt et utrykk for hastigheten =?

Er det noen som kan hjelpe meg, i beste fall fortelle meg den riktige formelen å benytte?

Setter stor pris på alle bidrag, på forhånd takk!

Skriv et svar til: GRAVITASJON - Sirkelbevegelse i gravitasjonsfelt iht. satellittbaner rundt jorda

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.