Akkurat nå er 9 pålogget.

Fysikk

Oppgave om arbeid. Trenger svar fort!!!

10. november 2022 av Antonio535 - Nivå: Vgs

Hei! Kan noen hjelpe til med denne oppgaven her?

Det er godt norsk vinterføre og Lise trekker en kasse med masse M=20 kg bortover en horisontal vei. Lise trekker med en konstant kraft F som danner en vinkel på 25 grader med horisontalplanet. 

Målinger viser at når Lise trekker med en kraft F=100 N, får kassa en akselerasjon på 0,50 m/s^2.

I løpet av den tiden akselerasjonen er 0,50 m/s^2, beveger kassa seg 3,0 m. 

Spørsmålene nedenfor dreier seg alle om det tidspunktet da kassa får akselerasjonen 0,50 m/s^2.

a) Hvor stort arbeid utfører Lise på kassa?

b) Hvor stort arbeid gjør friksjonskraften?

Har noen løsningsforslag på dette?

Brukbart svar (0)

Svar #1
14. november 2022 av KristianMik

Hei, ser du ikke har fått svar på denne så jeg tenkte jeg kunne prøve meg på den.
Så formelen for arbeid er W = F * s * Cos(α). Vi ser at vi har F=100N, s=3m og Cos(25)

Dermed blir svaret i oppgave a) W =100 * 3 * Cos(25) = 300*0,91= 273 Joule

[ Fordi 100*3 = 300 og Cos(25) ≈ 0,91]

På oppgave b må jeg eksprementere litt siden vi ikke har et friksjonstall og summen av kreftene er mer enn null på grunn av akselerasjonen til klossen. Men hvis jeg skal prøve:

Totalkraften blir ΣF=m*a = 20*0,5= 10N

ΣF=F+R ⇒ R= ∑F-F = 10-100 = -90N

Friksjonstallet blir negativt siden friksjonskraften virker i motsatt rettning av trekkraften. Er ikke helt sikker hvor godt svaret på b stemmer, så her setter jeg pris på tilbakemelding.

Skriv et svar til: Oppgave om arbeid. Trenger svar fort!!!

Du må være pålogget for å skrive et svar til dette spørsmålet. Klikk her for å logge inn.
Har du ikke en bruker på Skolediskusjon.no? Klikk her for å registrere deg.