Før en virksomhet tar avgjørelsen om å bevege seg ut på mulige eksportmarkeder, må den foreta en rekke vurderinger som medvirker til at virksomheten velger de riktige markedene. I det følgende vil vi se nærmere på hvilke motiver som kan ligge bak virksomhetens ønske om å eksportere, hvilke barrierer virksomheten kan stå overfor i forbindelse med eksportvalget og hvorvidt selskapet har beredskap til å møte disse utfordringene. Videre vil vi gjennomgå tre typiske internasjonaliseringsprosesser som virksomheter vanligvis gjennomfører når de vurderer å eksportere. Til sist vil vi foreta en generell gjennomgang av de tre mest brukte metodene i forbindelse med utvelgelse av forskjellige eksportmarkeder.
I forbindelse med oppgaveskriving vil man kunne bruke internasjonalisering i flere forskjellige sammenhenger. Man vil kunne benytte flere av disse modellene til å velge markeder for virksomheter, og også til å vurdere tidligere beslutninger virksomheter har tatt i forbindelse med valg av eksportmarkeder.
Eksempler på oppgaver kunne lyde som følger:
På bakgrunn av hvilken type spørsmål man blir stilt, må man vurdere hvilken av de forskjellige modellene som er best egnet. Det behøver ikke nødvendigvis å være alle modellene vi tar for oss i det etterfølgende man skal benytte. For eksempel vil det første spørsmålet være mere rettet mot motiver, barrierer, beredskap og internasjonaliseringsprosessen, mens det andre eksempelet i større grad er rettet mot markedsutvelgelsesmetodene. Likevel vil man kunne trekke inn elementer fra begge modellene til begge oppgavene.